overlay

KURBAN BAYRAMI' nda Beslenme ve Öneriler



KURBAN BAYRAMINDA BESLENME VE ÖNERİLER

Kurban Bayramında aile ve akraba ziyaretlerinin sık olması ve ikramlar ile birlikte özellikle kırmızı et ve tatlı tüketimi artmaktadır. Kırmızı et protein açısından zengin bir kaynak olmasının yanında, doymuş yağ ve yüksek oranda kolesterol içerdiğinden, sağlığımızı riske atmaktadır. Et önemli bir demir kaynağıdır ve bu demirin vücut içerisinde kullanımını artırabilmek için C vitamininden zengin besin kaynaklarının, etle beraber tüketilmesi gerekmektedir.

KURBAN BAYRAMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Taze kesilmiş etin sindirimi çok zordur, hazımsızlık yapabilir ve sert olmasından dolayı pişirilmesi zordur. Gün içerisinde sindirim sıkıntısıyla karşılaşmamak için, etler buzdolabında 1-2 gün bekletildikten sonra tüketilmelidir. Kavurma, kurban bayramının vazgeçilmezleri arasındadır. Gelenek haline gelen kavurmanın içine, kuyruk yağı veya tereyağı eklenmeden kısık ateşte kendi suyu ile pişirilmelidir. Etin içeriğinde bulunan yağ, yemeğin lezzeti için yeterli olduğundan ayrıca yağ eklemeye gerek yoktur. Mangal sırasında etlerin kömürleşmemesine, dışı pişen, içi çiğ kalan etlere dikkat edilmelidir. Ayrıca yüksek risk taşıyor olmasından dolayı çiğ köfte tüketiminden kaçınılmalıdır. Kurban bayramlarında genelde sakatat tüketimi de arttığı için özellikle kolesterolü yüksek ve kalp-damar hastalığı olan kişilerin sakatat tüketiminden kaçınmaları gerekmektedir.

KURBAN ETLERİ NASIL SAKLANMALIDIR?

Kesilen etlerin korunması ve saklanmasının insan sağlığı açısından çok önemli olduğu unutulmamalıdır. Etlerin sağlıklı saklanmasında dikkat edilmesi gerekenler:

Kurban etleri, büyük parçalar şeklinde değil, birer yemeklik olacak şekilde küçük parçalara ayrılarak buzdolabı poşetine veya yağlı kâğıda sarılmalı ve buzdolabının buzluk kısmında veya derin dondurucuda saklanmalı. Bu şekilde hazırlanan etler, buzlukta -2 derecede birkaç hafta, -18 derece derin dondurucuda ise daha uzun süreyle saklanabilir.

Etler kolaylıkla bozulabilen potansiyel riskli besinlerdir. Etlerin dondurulduktan sonra tekrar çözünmesi bazı ‘mikroorganizmalar’ için üreme ortamı oluşturur ve bu da sağlığımızı tehdit eder. Çözünen et hemen pişirilmeli ve tekrar dondurulmamalıdır.

Etler, oda ısısında açıkta bırakılmamalı, yine buzdolabının alt bölmesinde çözünmesi sağlanmalıdır. Derin dondurucuda saklanan etin buzdolabının sebzelik kısmının üstüne konularak çözünmesi beklenebilir. Etin çabuk çözünmesi amacıyla uygulanan kalorifer, soba üzerinde çözünme, oda sıcaklığında bekletme gibi yöntemler, insan sağlığı açısından tehlikeli sonuçları da beraberinde getirmektedir.

KURBAN BAYRAMINDA BESLENME ÖNERİLERİ

* Güne hafif bir kahvaltı ile başlanmalıdır.

*Aşırı miktarda yemekten kaçınıp az ve sık yemek yenmelidir.

* Yemek pişirme yöntemi olarak kızartmalar yerine, ızgara veya haşlama tercih edilmelidir.

* Ağır hamur tatlılar, şekerli, aşırı yağlı, çok tuzlu, kalori açısından yoğun yiyecekler yerine, sebze ve meyve tüketimine ağırlık verilmelidir.

* Çay, kahve gibi kafeinli içecekler fazla tüketilmemelidir.

* Öğün aralarında su tüketilmelidir.

* Diyabetliler, kalp hastaları, yüksek tansiyonu olanlar ve özel beslenme tedavisi uygulayanlar bu tedavilerini bozmamalıdır.

* Her öğün et ağırlıklı yemekler tüketmek yerine sebze yemekleri ve meyveyi dengeleyerek günlük menü planlanmalıdır.

* Hipertansiyon, kalp, şeker hastaları ve damar tıkanıklığı olan kişiler hafif ve yağsız yemekler ile az az ve sık sık beslenmelidir.

* Yanlış seçilen ve fazla tüketilen her lokmanın sağlığımızı olumsuz etkileyeceği unutulmamalıdır.