ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ
Öğrenme
yaşamımızdaki yeri nedeniyle; çevremizi algılama ve anlamlandırma, kişinin
kendini denetlemesi ve sınırlandırması, uyaranları izleyip uygun tepkiler verebilmesini
sağlayan kendine özgü sistemi olan bir mekanizmadır. Bu nedenle, mekanizmada
oluşabilecek bir aksaklık kişinin tüm yaşam alanlarını tehdit etmektedir.
Öğrenme,
en yalın anlamda bilginin kazanılması olarak tanımlanırsa, bireyin bilgiyi
kazanırken zorlanması sonucunda ortaya çıkan sorunlara da öğrenme güçlüğü denebilir.
ÖÖB’
li çocukların zekaları normal ya da normalin üstündedir.
Özgül
öğrenme güçlüğü eğitim sistemiyle yakından ilintili bir bozukluktur. Bu nedenle
ilköğretim döneminde tanı konmaktadır. Konuşma bozukluğu ve motor beceri
bozukluğu öğrenme güçlüğüne göre daha çabuk fark edildiğinden aileler bu konuda
erken dönemde destek almaya yönelmektedirler. Ancak, zekâları normal, herhangi
bir nörolojik sorunu olmayan bu çocuklar okula başladıklarında bir dizi sorunlarla
kendini göstermektedir. Bu sorunlar ağırlıklı olarak yazım hataları olarak
karşımıza çıkmaktadır. "p, b, d, m, n" sıklıkla karıştırılan
harflerdir. Görsel uyaranları algılamakta da güçlükleri olduğu için yazılanları
tersinden okuyup yazma sıklıkla görülmektedir.
Özgül
Öğrenme Güçlüğü Alt Tipleri;
ÖÖB genellikle ilkokula başlayınca ortaya çıkar.
İlkokul
döneminde Özgül Öğrenme Bozukluğu’nun Bazı Bulguları
Okuma / Yazma Alanında
*
Okurken ya da yazarken harflerin ya da sayıların yönünü ters
yazma, kelimeleri sondan başa doğru, sanki aynadan görüyormuş gibi yazma
*
Kelimeleri tersten okuyup yazma ( ev yerine ve gibi )
*
Harf atlayarak, kelimeyi eksik yazma, noktalı ve noktasız harfleri
yanlış yazma
*
Okurken ya da yazarken harf karıştırma ( b yerine d gibi )
*
Okurken sıklıkla bulunduğu yeri kaybetme ya da satır atlama
*
Yazı yazarken çabuk yorulma
Matematik Alanında
*
Sayıları ve matematik sembollerini öğrenememe
*
Basit işlemleri öğrenememe
*
Problemleri anlayıp işleme geçirmekte güçlük
*
Çarpım tablosunu ezberleyememe
Diğer Alanlarda
*
Dün / Bugün / Yarın kavramlarını zor öğrenme, doğru kullanamama
*
Saati zor öğrenme
*
Sağını solunu öğrenememe
*
Ayları, günleri, alfabenin harflerini doğru sırasıyla öğrenememe
*
Yaşadığı bir olayı, seyrettiği bir filmi sırasıyla aktaramama
*
Çevreyi çok iyi tanıdığı halde yön bulmada güçlük çekme
*
Masanın üzerinde ya da çekmecede duran gözünün önündeki eşyayı
bulamama
Çocuğunuzda ÖÖB
olduğunu düşünüyorsanız.
Lütfen Çocuk Ergen
Ruh Sağlığı Uzmanına BAŞVURUNUZ.
ERKEN TANI; ERKEN
MÜDAHALE İÇİN ÖNEMLİDİR.