Cumhuriyet döneminin sağlık örgütlenmesi
girişimleri kurtuluş savaşı yıllarında başlamıştır. Bu yıllarda daha birçok
ülkede sağlık için ayrı bir bakanlık kurulmamış iken T.B.M.M. hükümeti, 2Mayıs
1920 tarihinde Resmi Gazetenin birinci sayısında yer alan 3nolu yasa ile Sıhhat
ve İçtimai Muavenet Vekaletini (S.S.Y.B.) kurmuştur.
Bakanlık çalışmalarına öncelikle mevcut
sağlık personelinin kayıtlarının düzenlenmesiyle başlamış, İstanbul
Hükümetinden sağlıkla ilgili bütün kanun ve tüzükler temin edilmiştir.Bakanlık
yeni bir kadro düzenlenmesine gitmiş, illerdeki sağlık müdürlükleri, hükümet,
belediye ve karantina hekimlikleri ile sağlık memurlukları aynen korunmuştur.
Bu yıllarda sağlık örgütü idari
örgütlenmeye uydurulmuş ve illerde hizmeti yürütmekle vali görevlendirilmiştir.
Sağlık müdürleri yalnızca valinin danışmanıdırlar. İlçelerde ise sorumlu ve yetkili
kaymakamdır. 1923 e kadar birçok imkansızlıklar içinde görevini yapmaya çalışan
Sağlık Bakanlığı Kurtuluş savaşından sonra ülkenin sağlık durumunu iyiye
götürmek için büyük çabalar harcamıştır. Bu yıllarda gerekli kanunlar
çıkarılarak merkez ve çevre örgütleri kurulmaya, sağlık müdürlüğü -hükümet
tabipliği temel örgüt kabul edilerek sağlık hizmetlerinin tüm ülkeye
yayılmasına başlanmıştır.
1926 yılında çıkarılan bir kanunla, özel
idare ve belediyelerde çalışan tüm sağlık personelinin atama ve yükseltilme
işlemlerinin Sağlık Bakanlığınca yapılması ve bütçelerindeki tüm sağlık harcamalarının
bu bakanlıkça hazırlanan bir yönetmeliğe göre düzenlenmesi kabul edilmiştir.
Böylece kamu sektöründe çalışan tüm sağlık personelinin yönetimini tek elde
toplayan güçlü bir merkezi yönetim dönemi başlamıştır. " Ülkenin sağlık
koşullarını düzeltmek ve toplumun sağlığına zarar veren tüm hastalık yada diğer
zararlı etkenlerle savaşmak ve gelecek kuşakların sağlıklı yetişmesini sağlamak
ve halka tıbbi ve sosyal yardımda bulunmak bir devlet hizmeti " olarak
kabul edilmiş, askeri sağlık hizmetleri dışında, ülkemizdeki tüm sağlık ve
sosyal yardım hizmetlerinin sorumlusu ve denetleyicisi Sağlık Bakanlığı
olmuştur.
1936 yılında çıkarılan 3017 sayılı Sağlık Yardım Bakanlığı
Teşkilat ve Memurin Kanunu ile Bakanlığın teşkilatı belirlenmiştir.1936 yılında
ilimizde sağlık müdürlüğü kurulmuştur.Sağlık Bakanlığı Teşkilatı, 02/11/2011 tarihli
ve 28103 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren, 663
sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname ile yeniden yapılandırılmıştır.
Bu yeniden yapılandırmayla;
Sağlık Bakanlığı Merkez Teşkilatı;
Hizmet Birimlerinden ve 4 Bağlı Kuruluştan (Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu, Türkiye Halk Sağlığı
Kurumu, Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu, Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık
Genel Müdürlüğü) oluşan bir yapıya
kavuşmuştur.
Taşra Teşkilatı ise; İl ve İlçe Sağlık Müdürlükleri
ile Sağlık Grup Başkanlıkları Sağlık Bakanlığı’nın; Kamu Hastane Birlikleri,
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumunun; Halk Sağlığı Müdürlükleri, Türkiye Halk
Sağlığı Kurumunun taşra yönetim teşkilatı olarak düzenlenmiştir.
Sağlık Bakanlığı Bağlı Kuruluşlarından olan Türkiye
Kamu Hastaneleri Kurumu; hastanelerin, ağız ve diş sağlığı merkezlerinin ve
benzeri sağlık kuruluşlarının açılması, işletilmesi, faaliyetlerinin izlenmesi,
değerlendirilmesi ve denetlenmesi, bu hastanelerde her türlü koruyucu, teşhis,
tedavi ve rehabilite edici sağlık hizmetlerinin verilmesini sağlamakla
görevlidir. İllerde ise bu görevler için, Kamu Hastaneleri Birliği
oluşturulmuştur
Çorum İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel
Sekreterliği, Türkiye Kamu
Hastaneleri Kurumunun Taşra Teşkilatı olarak,
02/11/2012 tarihinde
kurulmuş olup; 31/10/2012 tarihli ve 3131 sayılı Türkiye Kamu Hastaneleri
Kurumu Taşra Teşkilatı Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Yönerge uyarınca
görevlerini yürütmektedir.
Tüm Türkiye’de olduğu gibi Çorum İlinde de
Halk Sağlığı Müdürlüğü 19/03/2012 tarihinde; Halk sağlığını korumak ve
geliştirmek, sağlık için risk oluşturan faktörlerle mücadele etmek birinci
basamak sağlık hizmetlerini yürütmek, bu hususta gerekli düzenlemeleri yapmak,
bulaşıcı, bulaşıcı olmayan, kronik hastalıklar ve kanser ile anne, çocuk,
ergen, yaşlı ve engelli gibi risk gruplarıyla ilgili olarak izleme, sürveyans,
inceleme, araştırma, bağışıklama ve kontrol çalışmaları yapmak, bununla ilgili
verilerin toplanmasını sağlamak, belirlenen hedefler doğrultusunda plan ve
programlar hazırlamak, uygulamaya koymak, denetlenmesini sağlamak,
değerlendirmek, gerekli önlemleri almak, bu konuda politika ve düzenlemeleri
oluşturulmak, yaşam kalitesini yükseltecek alışkanlıkları kazandırarak
toplumdaki tüm bireylerin sağlığını geliştirmek; hatalı beslenme
alışkanlıkları, obezite, sigara ve benzeri zararlı maddelerin yol açtığı sağlık
riskleri ve tehditleri ile mücadele etmek, bu hususları izlemek, araştırmak,
veri toplanmasını sağlamak ve değerlendirmek, birey, toplum ve çevre sağlığını
etkileyen ve genel sağlığı ilgilendiren her tür etkeni incelemek, teşhis etmek,
değerlendirmek ve kontrol etmek üzere gerekli laboratuvar hizmetlerinin
organizasyonunu sağlamak ve işletmek, içme suları, biyosidal ürünler ile
ambalajlı sular kapsamında görev alanına giren konularda tüketici güvenliği ile
ilgili tedbirleri almak ve buna yönelik her türlü iş ve işlemi tesis etmek, amacıyla
kurulmuştur.